Neuromodulatie

Alrijne Ziekenhuis

Het Alrijne ziekenhuis zet sinds 2022 Patient Journey App in om patiënten tijdens het behandeltraject neuromodulatie te begeleiden met de juiste informatie op het juiste moment.

Eveline Ruijgrok is als pijnconsulente werkzaam op de afdeling pijnbehandelcentrum van het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp. Binnen deze afdeling worden patiënten met verschillende chronische pijnklachten behandeld. Een van de behandelingen is ruggenmergstimulatie, ook wel neuromodulatie genoemd. Om patiënten voor, tijdens en na deze behandeling te ondersteunen wordt Patient Journey App ingezet.

E-health oplossing

Voor de plaatsing van een neuromodulator komen patiënten eerst in een uitgebreid intake traject terecht om te beoordelen of iemand daadwerkelijk geschikt is. Als patiënten aan de criteria voldoen, volgt na de behandeling een lange periode met strenge leefregels die ze moeten opvolgen. Om ervoor te zorgen dat het gehele traject goed verloopt, de juiste informatie op het juiste moment wordt gegeven en daardoor de leefregels goed worden opgevolgd, zijn we op zoek gegaan naar een e-health oplossing om patiënten daarbij te ondersteunen. Zo kwamen we uit bij Patient Journey App.

Voordelen voor de patiënt én zorgverlener

Het belangrijkste voordeel voor de patiënt is dat de informatie gedoseerd wordt aangeboden. We krijgen ook te horen dat patiënten de app als een steun ervaren. Er komt tijdens het hele traject veel informatie op ze af en hiermee zijn ze zelf in staat om iets te doen. Ook helpen de push- notificaties de patiënt herinneren aan belangrijke informatie. Als er bijvoorbeeld tijdens de behandeling iets verandert in de gezondheidssituatie van de patiënt moet dat aan ons worden doorgegeven. Aan het begin van het traject bespreken we dat met de patiënt, maar dat vergeten ze vaak weer. Door de handige reminders trekt de patiënt sneller aan de bel. Hierdoor leg je ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij de patiënt en stimuleer je de eigen regie.  

 

Ook voor de zorgverlener biedt de app voordelen. Voorheen gaven we de patiënt alleen informatie mee door middel van papieren folders. Een deel van de patiënten gooit die folders weg of raakt ze kwijt. Met de app is de informatie altijd voorhanden en daar kunnen we als zorgverleners ook op terugvallen. Daarnaast is de patiënt beter geïnformeerd, geeft ons eventuele wijzigingen in de gezondheidssituatie vaker door, waardoor er bijvoorbeeld minder operaties geannuleerd hoeven te worden.  

Toekomst 

Op dit moment gebruiken we de app voornamelijk voor informatievoorziening. Het zou mooi zijn om in de toekomst de app persoonlijker te maken, zodat de adviezen nog beter aansluiten bij het individu. Daarnaast zijn we steeds meer bezig met het begrip ‘positieve gezondheid’ waarbij je op een andere manier naar de ziekte en het welzijn van de patiënt kijkt. Er wordt gekeken naar wat iemand nog kan en wilt, in plaats van de ziekte centraal te stellen. Dat is een mooie gedachte waarmee we ook de app verder willen uitbreiden.  

 

Tot slot zouden we ook andere zorgverleners uit het zorgproces willen betrekken. Het wordt nu voornamelijk gebruikt door ons als verpleegkundig specialisten en pijnconsulenten, maar als we de patiënt meer kunnen gaan monitoren, wordt het ook interessant voor artsen en andere zorgverleners. Het zou mooi zijn als ook de fysiotherapeuten worden betrokken voor de begeleiding rondom beweging. Kortom, nog genoeg toekomstplannen en wensen!

“Het zou mooi zijn om in de toekomst de app persoonlijker te maken, zodat de adviezen nog beter aansluiten bij het individu.”

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.