Ziekenhuis breed

Ikazia Ziekenhuis

Het Ikazia ziekenhuis is gestart met het gebruik van Patient Journey App bij de afdeling Orthopedie. Ze hebben de SET COVID-19 subsidie gekregen waarmee ze de verdere app implementatie binnen het ziekenhuis een kickstart hebben gegeven.

Het doel was om 13 extra behandelpaden live te zetten en dat is gelukt! Er staan inmiddels 15 behandelpaden live. Lees hieronder over de ervaringen van Eveline Oosterveld-Rutgers (Adviseur patiëntcommunicatie en participatie) en Romy Seton (beleidsmedewerker zorg) met het op grote schaal implementeren van de app.

Aanleiding

Romy: “Joëlle (van de afdeling dagbehandeling) benaderde mij dat ze een mooie app had gezien bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis. We hebben hen toen uitgenodigd en daarna het idee bij de artsen, verpleegkundigen en management gepitcht. Iedereen was gelijk enthousiast. We hebben wel echt gemerkt dat door mensen in het begin al ambassadeur te maken en te laten zien wat de mogelijkheden zijn dat iedereen daardoor al gelijk mee wilde werken aan de app".  

Romy: “De voornaamste aanleiding was dat mensen vaak vergaten dat ze nuchter moesten zijn voor de operatie en dat was echt een knelpunt op de dagbehandeling.

Vaak weten patienten niet precies wat nuchter zijn betekent. De app helpt patienten zich voor te bereiden op wat komen gaat. En dus ook wat het betekent als je nuchter naar het ziekenhuis moet komen.

Nu de app al even live staat, heb je het idee dat de app ook echt helpt bij het naleven van het nuchter protocol?
Romy: “We hebben geen cijfers maar we merken dat mensen de app als heel nuttig ervaren en de informatie ook trouw doornemen. Ze vinden het ook handig om terug te vallen op de app. Familieleden downloaden de app ook zodat ze mee kunnen lezen met de patiënt en de belangrijk informatie ook meekrijgen.

“De app helpt patienten zich voor te bereiden op wat komen gaat. En dus ook wat het betekent als je nuchter naar het ziekenhuis moet komen.”

Het Implementatie proces

Romy: “Iedereen is heel erg enthousiast en wil graag starten. Maar omdat er ook iemand kritisch naar de inhoud moet kijken en deze aan zal moeten leveren, merk je dat daar veel vertraging op zit.

Eveline: “Orthopedie en Cardiologie lopen al en die gaan ook echt heel goed. De ervaringen zijn daar positief dus dat zijn echte ambassadeurs binnen de organisatie”

Hoe hebben jullie het aangepakt om de app binnen het ziekenhuis bekendheid te geven, of gaat dat vanzelf?
Eveline: “Dat gaat niet vanzelf. We hebben sowieso regelmatig gesprekken op de afdelingen. Het is begonnen bij orthopedie en heeft zich toen als een olievlek verspreid. Als je kijkt waar we begonnen zijn en waar we nu staan dan gaat het nu wel echt in vogelvlucht. Steeds meer collega's zijn bekend met de app en doordat we steeds digitaler worden door corona staan ook meer mensen ervoor open".

Hebben jullie nog feedback op het implementatieproces?
Romy: “Dat proces gaat helemaal goed. We sturen alle feedback gewoon op en jullie weten er altijd iets moois van te maken. Daarna sturen we het door naar de inhoudsdeskundigen. Jullie zijn heel snel, een beetje te snel soms. Iedereen is wel heel enthousiast.”

Voordelen voor Ikazia

Romy: “Sinds kort is er ook de functionaliteit om dingen bij te gaan houden. Een aantal specialismen wil bijvoorbeeld patiënten met overgewicht gaan monitoren. Cardiologen willen gaan bijhouden of patiënten te veel of te weinig drinken. De app kan dan aangeven of de patiënt goed op weg is en de gegevens kunnen later in de spreekkamer besproken worden. Ook kan de patient dankzij de app gerichtere vragen stellen tijdens het gesprek. We willen dit soort functionaliteiten op korte termijn in gaan bouwen in de app zodat de app ook echt onderdeel wordt van het gesprek tussen patiënt en zorgverlener".

Het Ikazia wil de app daarnaast ook gaan gebruiken als een soort keuzehulp wanneer er een keuze gemaakt kan worden binnen de behandeling.

Romy: "Dat de patiënt bijvoorbeeld weet dat er diverse manieren van pijnstilling zijn en wat de voor- en nadelen zijn, zodat ze later daar een bewuste keuze in kunnen maken. Vervolgens kunnen ze dan in het gesprek vragen: ik heb de informatie gezien, is dit mogelijk voor mij of waarom niet? Voor de galblaas zijn we nu de voor- en nadelen van wel of niet opereren en welke operatiemethode aan het opschrijven. Dit willen we ook zo gaan doen voor de liesbreuk. Met het doel om patiënten uiteindelijk meer informatie en keuzemomenten te kunnen geven".

“De patiënt kan dankzij de app gerichtere vragen stellen tijdens het gesprek”

Wat voor feedback ontvangen jullie van patiënten over de app?

Romy: “Patiënten geven aan dat de informatie helder en duidelijk is, ook de meldingen zijn fijn. Ze hebben geen toevoegingen of aanvullingen. De komende periode gaan we bij verschillende specialismen interviews houden om te vragen wat patiënten van de app en het gebruik ervan vinden”.

Wat zouden jullie in de toekomst aan de app willen verbeteren?

Eveline: “Het is nu met name zenden maar er zou ook informatie interactief de andere kant op gestuurd moeten kunnen worden. Dit zodat de patiënt ook zelf vragen kan stellen. Dat het meer tweerichtingsverkeer wordt.” 

Antwoord PJA: Dit is inmiddels al mogelijk binnen Patient Journey App. Input van patiënten komen met signalen in het systeem binnen en vervolgens kan de zorgverlener hier een reactie op sturen. Patiënten krijgen een push-notificatie met het antwoord en de reactie komt ook op de tijdlijn te staan.

Romy: ”We zijn bezig met chirurgie om bepaalde patiënten voor de pre-habilitatie al voor te bereiden op de operatie. We willen dat ze genoeg bewegen en goed eten voordat ze de operatie ingaan".

Antwoord PJA: patiënten kunnen via de app begeleid worden tijdens de pre-habilitatie en PROMs-vragenlijsten kunnen ook al ingevuld worden via de app. 

Eveline: “Orthopedie en chirurgie willen ook graag patiënten van tevoren vragenlijsten laten invullen zodat het gesprek in de spreekkamer vlotter en meer gericht kan verlopen. 

Antwoord PJA: Naast PROMs en PREMs kan elke soort vragenlijst via de app afgenomen worden.  

Toekomst

Het Ikazia ziekenhuis heeft grootse plannen om met de gekregen subsidie het aantal zorgpaden snel verder uit te breiden. Daarnaast willen ze ook steeds meer functionaliteiten van de app gaan gebruiken om zo de zorg verder te digitaliseren.

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.