Ziekenhuis brede inzet

az Vesalius

az Vesalius in Tongeren (België) gebruikt Patient Journey App ziekenhuisbreed. We vroegen dr. Alex Breugelmans (hoofdarts) en Els Bielen (applicatie beheerder en verantwoordelijk voor de implementatie) naar de eerste ervaringen met de app.

Aanleiding

az Vesalius is gestart met het gebruik van de app om ziekenhuispatiënten zowel binnen als buiten het ziekenhuis te begeleiden. 

Voor dr. Alex Breugelmans (hoofdarts) is het belangrijk dat de app de autonomie van de patiënt verhoogt. Daarnaast versterkt de app ook de unieke relatie tussen de arts en de patiënt. 

Ook stelt dr. Alex Breugelmans: “Met het gebruik van Patient Journey App zetten we in op het thema ‘de patiënt centraal’. Door gebruik te maken van de behandelpaden als handleidingen, verpersoonlijkt de gezondheidszorg (“zorg op maat”) en worden potentiële hiaten in de zorgervaring duidelijk gemaakt en ingevuld. Het systeem bevordert de betrokkenheid tussen de patiënt en artsen om de patiënt in staat te stellen zijn/haar eigen zorg beter te beheren”.

“Met Patient Journey App zetten we in op het thema ‘de patiënt centraal’”

Voordelen

"Het voordeel van de app is, voor zowel de patiënt als de zorgverlener, dat er een betere voorbereiding is op de operatie evenals een efficiëntere manier van informatievoorziening.” 
Els Bielen

“De patiënt wordt getriggerd om op bepaalde momenten in het traject zelf actie te ondernemen, wat de autonomie ten goede komt. De app zorgt dat de ‘shared decision making’ tussen arts en patiënt gewaarborgd wordt. Een groot voordeel voor onze medewerkers is dat we tijd terug kunnen geven (‘back to core business’) om op een nog efficiëntere manier zorg te verlenen aan onze patiënten.” 

Dr. Alex Breugelmans

“De app zorgt dat de ‘shared decision making’ tussen arts en patiënt gewaarborgd wordt.”

Ziekenhuisbreed

Zowel Els Bielen als Dr. Alex Breugelmans streven ernaar om de app zo snel mogelijk ziekenhuisbreed in te zetten. “Op dit moment wordt de app al bij verschillende specialismen ingezet. We zijn nu ongeveer 4 maanden bezig en hebben al bijna 15 behandelingen live staan. Door promotie proberen we te zorgen dat er steeds meer patiënten gebruik gaan maken van de app”. Dr. Alex Breugelmans prefereert een uniforme aanpak, “Variatie is de vijand van kwaliteit.” Hij geeft aan dat er veel interesse groeit bij collega’s omdat deze merken dat andere stafleden gebruik maken van de app.

Feedback

Zowel van de patiënten als van de artsen komen enthousiaste reacties. “De artsen zijn erg enthousiast en willen actief mee werken aan de promotie van de app. Binnenkort komt er een nieuwe cardioloog, die graag actief betrokken wil zijn bij het inrichten van de app. Daarnaast is ook het managementteam enthousiast wanneer er weer een nieuwe behandeling live gaat” vertelt Els Bielen. 

“Om de app onder de aandacht te houden bij de patiënten zullen we social media inzetten, daarnaast maken we gebruik van flyers en hangen we posters op. De flyers zullen door de verpleging aan de patiënten meegegeven worden.”

Toekomst

Het az Vesalius streeft naar een zo groot mogelijk aanbod van specialismen en behandelingen binnen de app, zodat iedere patiënt deze uiteindelijk kan gebruiken. 

Toen er werd gevraagd wat ze graag anders zouden willen zien in de app gaf Els aan dat de app heel duidelijk is en het zichzelf allemaal wijst. “Het is een hele aangename en toffe app met veel interactieve mogelijkheden.” 

Dr. Alex Breugelmans zou graag in de toekomst meer willen inzetten op ‘pre-hospitalisatie’ en nabehandelingsmetingen zoals PROMs EN PREMs.  “Een integratie van al deze voor- en nabeschouwingen, samen met de gebeurtenissen tijdens het traject zelf, vervolledigt het zorgtraject en personaliseren de zorg voor de individuele patiënt.”

“Het team van PJA is dynamisch en heeft een duidelijke visie die overeenstemt met de onze: verbetering van de betrokkenheid, therapietrouwheid en ervaring van de zorgbehoevenden = zorg met een menselijk gezicht.”

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.