Efficiënte zorg

Anna Ziekenhuis

Het Anna Ziekenhuis ziet dat de zorg verandert en efficiënter wordt door Patient Journey App. Patiënten zijn beter geïnformeerd en daardoor beter voorbereid.

Walter van der Weegen

Walter van der Weegen is al ruim 12 jaar wetenschappelijk onderzoeker voor de vakgroep Orthopedie binnen het Sint-Anna Ziekenhuis. Walter leidt deze onderzoeken van het begin tot het eind en zorgt ervoor dat de resultaten ertoe leiden dat de behandeling in de praktijk zo optimaal mogelijk is.

Aanleiding

De aanleiding voor het gebruik van Patient Journey App is het enthousiasme van de orthopeden. Door het succes van de app binnen de afdeling Orthopedie wordt de app nu binnen steeds meer specialismen en afdelingen van het ziekenhuis ingezet. De afdeling wil zich continue blijven ontwikkelen, onder andere op het gebied van e-health.

“Het moment dat we zagen dat de app enorm intensief gebruikt werd door patiënten en dat duidelijk werd dat zij er echt baat bij hadden, zijn we echt gas gaan geven om er nog meer gebruik van te gaan maken. Alleen al voor orthopedie zijn er al 560 actieve gebruikers per maand”. 

“Op het moment dat er iets wordt toegevoegd aan de app zien we enorme pieken in gebruik. Op het moment dat we bijvoorbeeld gestart zijn met het toevoegen van video’s zagen we dat de app nog meer gebruikt werd. Via Social Media communiceren we ontwikkelingen binnen de app en zorgen we ervoor dat gebruikers geïnformeerd en getriggered worden om de app te gebruiken.”

“Alleen al voor orthopedie zijn er al 560 actieve gebruikers per maand”

Voordelen voor het ziekenhuis

Je ziet dat de zorg verandert en efficiënter wordt door de Patient Journey App. Patiënten zijn beter geïnformeerd en daardoor beter voorbereid. “We hadden altijd een groepsvoorlichting, deze is vervangen door de app. De zorgverlener wint in efficiëntie, de patiënt krijgt veel duidelijkere informatie op het juiste moment. De manier waarop je informatie kan aanbieden is veel geavanceerder dan een oud boekje met poppetjes erin die een oefening voor moeten stellen”.

“De zorgverlener wint in efficiëntie, de patiënt krijgt veel duidelijkere informatie op het juiste moment”

Voordelen voor de patiënt

"Het is niet alleen voor de zorgverlener een enorm efficiënt middel, maar ook voor de patiënt. De informatie en voorbereiding op een behandeling of afspraak is veel makkelijker deelbaar. Nu wordt er tegen de mantelzorger gezegd: download de app ook, dan kunt u samen het behandel pad volgen. Dit zijn voorbeelden die we uit de praktijk terug horen.”

Feedback

“De poli belt altijd gelijk op als er iets niet klopt in de app. Dit betekent dat ze het enorm interessant vinden en graag willen dat de app goed werkt. De verpleging vindt het belangrijk dat de informatie goed in de app staat, want hier werken hun patiënten mee”.

“Patiënten vertellen aan de fysiotherapeuten dat het heel makkelijk is om oefeningen uit te voeren, omdat ze een video hebben in plaats van een plaatje”.

Toekomst

Het zou in de toekomst mooi zijn als het zorgpad zich aanpast aan de patiënt. Patiënten hoeven dan niet meer voor controle langs te komen, maar kunnen een stukje van de controle via de app laten verlopen. Wel moeten er altijd twee keuzes zijn voor de patiënt; het is namelijk nog steeds niet zo dat een Patient Journey werkt voor iedereen. De een heeft het liever op papier, de ander heeft het liever in de app of face to face.

“We zien enorm veel mogelijkheden met de app. We kunnen al veel meer met de app dan met een plat boekje!”

Wil je meer informatie?

We komen graag met je in contact.